In augustus en september 2025 starten grootschalige infrastructuurwerken in het noorden van Gent, met grote impact op het auto- en fietsverkeer en op de dienstverlening van de bus- en tramlijnen in deze regio.
De ombouw van de R4 West en Oost in Evergem en Gent, de wegenwerken aan de Wiedauwkaai en de herstellingen aan de tramsporen in de Gebroeders de Smetstraat en de Poperingestraat, zorgen ervoor dat de mobiliteit tussen Gent centrum en Evergem gevoelig aangetast zal worden.
De werken voor de ombouw van de R4 gebeuren door "De Werkvennootschap" (Vlaamse overheid) en het aannemersconsortium BRAVO4.

We proberen hier de belangrijkste wijzigingen van het openbaar vervoer tussen Evergem, Meulesteede en Gent centrum (door en langs de Bloemekenswijk) begrijpbaar voor te stellen en daarbij ook te wijzen op de pijnpunten en onduidelijkheden.

Daarvoor gebruikten we info uit verschillende —soms tegengestelde— openbare bronnen.

Uit:
Om dit infovak te sluiten, klik er buiten.
 

De Lijn waarschuwt bij al deze grote infrastructuurwerken voor filestress met de wagen en suggereert om eerder te reizen per fiets, trein of bus voor een vlotte en betrouwbare verplaatsing. Wij twijfelen er stellig aan of het wegvallen van Tram T2 naar Evergem(-Brielken) en al de verschillende aanpassingen aan de buslijnen richting Evergem, een vlotte en betrouwbare verplaatsing kan garanderen.

Vraag: zullen de aanpassingen van de buslijnen het grote capaciteitsverlies van tram T2 kunnen opvangen (los van extra reizigers die nu de bus ipv de wagen zouden nemen)? Welke aannames en berekeningen zijn hiervoor gemaakt?

Bedenking: We vinden het erg vervelend dat we de aangepaste dienstregelingen slechts zes weken voor de aanvang van de werken kunnen raadplegen. De aangepaste dienstregeling komt in de routeplanner zes weken voor de start van de werken.  We zouden graag ruimer bij voorbaat willen weten met welke frequentie welke bus- of tramlijn welke halte zal aandoen; bv. ook om na te gaan hoeveel bussen er bv. per uur door de Morekstraat zullen rijden op het spitsuur.

Gent Op Weg deelt mee dat door de werken aan de R4 wordt de veerdienst tussen Langerbrugge en Oostakker vanaf september 2025 verdubbeld. Nieuwe fietsenstallingen, deelfietsen en extra parkeerplaatsen langs beide oevers maken overstappen tussen auto, fiets, veer en bus een stuk eenvoudiger.
Hopelijk worden de aanlegplaatsen van het veer ondertussen niet gerenoveerd (zoals aangekondigd op AVS).

 

De buslijnen 55 en 56

Een link naar de → werken in de Wiedauwkaai en aangepaste routes 55 en 56 vanaf 4 augustus 2025.

Uit:
website van De Lijn zelf, op 25 juni 2025.
Om dit infovak te sluiten, klik er buiten.

Van 4 tot en met 31 augustus (omwille van Werken aan de Wiedauwkaai) volgden de bussen van lijn 55, 56, 562, 563, 564 en 565 een omleiding.

Vanaf 4 augustus 2025 startte de herinrichting van de Wiedauwkaai. Tot het voorjaar van 2026 is immers enkel staduitwaarts verkeer mogelijk. Vanaf dan tot het einde van de werken (voorjaar 2027) is de Wiedauwkaai onderbroken voor doorgaand verkeer in beide richtingen.
Vanaf 4 augustus 2025 startten dus de voorbereidende werken aan de Wiedauwkaai. De nutsbedrijven verplaatsen en vernieuwen van leidingen voor gas, elektriciteit en telecommunicatie. Deze nutswerken hebben impact op de verkeerssituatie op en rond de Wiedauwkaai. Voetgangers en fietsers kunnen zich steeds in beide richtingen langs de werfzone van de nutsmaatschappijen verplaatsen.
De bussen van De Lijn moeten een omleiding volgen (de meeste via de Nieuwevaart, Frans van Ryhovelaan, de Dracenastraat en de Morekstraat naar Wondelgem station -en omgekeerd). De haltes in de Wiedauwkaai zullen dus niet meer bediend worden.

Vraag: Zijn de werken aan de Wiedauwkaai (van aan de spoorwegovergang tot aan de Tolhuislaan) reeds een aanpassing in het kader van de stelplaats die De Lijn wil bouwenop Wissenhage? Met name het aanleggen van een aparte rijstrook voor bussen richting Gent centrum (zie daaarvoor → Waarom Wissenhage behouden). De woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigde dit ondertussen in een interview aan AVS. Dat terwijl er nog geen zekerheid is of die stelplaats daar wel gebouwd mag worden. De zaak daarover moet nog ten gronde gepleit worden voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen!Uitspraak daarvan wordt pas verwacht in de eerste week van september.

Lijn 55 ⚊van Zelzate tot Gent Sint-Pieters⚊ volgt vanuit de richting Zelzate een omleiding via de Pantserschipstraat, de Kapiteinstraat en de Vierweegse, naar de Morekstraat. Zo via de Frans van Ryhovelaan naar het Rabot en dan via "Einde Were" naar Gent Sint-Pieters [Dit staat zo op blz. 2 van de 3 bladzijden die De Lijn in de Bloemekenswijk verspreidde. Dit klopte echter niet met hun uitgetekend plan op hun eigen website! ]. De rit via Rabot naar Einde Were zou stoppen op 31 augustus 2025, om dan terug via de Gasmeterlaan, de weg naar Tolhuislaan te nemen.

Lijn 56 ⚊van Eeklo - Kaprijke - Sleidinge - Evergem - Gent Zuid⚊ volgt vanuit de richting Evergem ook de omleiding via de Pantserschipstraat, de Kapiteinstraat en de Vierweegse, naar de Morekstraat. Zo via de Frans van Ryhovelaan naar het Rabot, maar rijdt dan niet meer verder naar Gent Zuid!. Dit zou nodig zijn door de combinatie met de werken in de Zuidstationstraat (die zouden eindigen op 31 augustus). Vanaf 1 september zou lijn 56 opnieuw van Sleidinge tot Gent Zuid rijden, en rijdt dan 4 keer per uur, ipv 2 keer per uur.
Vanaf begin 2026 krijgt deze buslijn een aparte busbaan op de Evergemsesteenweg (vanaf Brielken tot Meulestedebrug).

Aan de haltes Tolpoort (Tolhuislaan) en Sanderusstraat hingen bordjes op dat die haltes niet meer gebruikt zullen worden vanaf 4 augustus tot en met 31 augustus 2025. Daar staat dat er "geen vervanghaltes zijn in de buurt". "Check de app of delijn.be voor een alternatief". Er staat ook een telefoonnummer (015 40 80 00) waar je kan naar bellen maar dan moet je het nummer van de halte ingeven. Dat nummer staat helemaal boven op het bordje van de halte, maar staat dan niet op de aanplakbrief. Dat nummer vind je ook niet terug op de plannen van De Lijn. Er wordt ook geen uitleg gegeven waarom precies die haltes niet meer bediend worden.

Vanaf 1 september zou lijn 55 dan naar Sint-Pietersstation via de gebruikelijke weg rijden.
Vanaf 1 september zou lijn 56 dan opnieuw tot Gent-zuid rijden en dan 4 keer per uur in plaats van slechts 2 keer.

 

Tram T2

Tram T2 rijdt vanaf 1 september vanuit het centrum van Gent richting Evergem NIET MEER voorbij de halte aan het Rabot, en dus ook niet tot aan het Van Beverenplein en ook niet verder naar Evergem-Brielken. Dit omdat er gewerkt moet worden aan het wegdek en een deel van de tramsporen in de Gebroeders de Smetstraat en aan de trambedding in de Guislainstraat.

Vraag: Zijn de bezoekers van het Guislainmuseum op de hoogte?

Als je dan naar Wondelgem of Evergem moet, dan suggereert De Lijn om de bus te nemen vanaf Gent Zuid, Sint-Jacobs of de Tolpoort (Tolhuislaan).

Pas vanaf begin 2026 (de begindatum is nog niet zeker, nogal vaag dus) zal de tram weer van het Rabot tot aan het Van Beverenplein rijden (maar nog steeds niet verder naar Evergem)! Dat omdat er zware werken gepland zijn in de Poperingestraat en de Dikkelindestraat (vernieuwing van de riolering, tramsporen, totale heraanleg van de straat en het wegdek). Tram T2 zal dan tot EIND 2028 NIET rijden tussen het Van Beverenplein en Wondelgem/Evergem-Brielken.

De Lijn suggereert als alternatieven om de lijnen 5a, 5b, 9a, 9b, 56 en de trein van Dampoort naar Evergem te gebruiken.

Vraag: Krijgen we geen gevaarlijke toestanden wanneer de bussen overvol raken en mensen niet meer kunnen opstappen bij een overvolle bus? Frustratie, agressie, trekken en duwen?

 

Buslijnen 562, 563, 564 en 565

Deze lijnen vanuit Evergem krijgen vanaf 1 september ook een aangepaste reisweg via Wondelgem station, de Morekstraat, Dracenastraat en de Frans van Ryhovelaan, maar zouden dan verder via de Gasmeterlaan en het Neuseplein terug hun normale reisweg naar Gent Zuid volgen.
De lijnen 562 en 565 rijden enkele tijdens de spitsuren.

 

Buslijnen 5a en 5b

Vanaf maandag 1 september 2025 rijdt de lijn 5A niet meer naar Wondelgem-station maar wel via de Morekstraat, het kruispunt aan de Vierweegse en de Evergemsesteenweg tot aan de (Wondelgem) Industrieweg (waar de bus een eindlus maakt via de Kwikstaartlaan en de Liefkensstraat, om dan weer via de Evergemsesteenweg terug richting Vierweegse op te rijden). In de buurt van de huidige Park&Ride Wondelgem zal daarvoor een bushalte aangelegd worden.
In het kader van de R4WO-werken in de omgeving van het Brico-knooppunt (R4 West) worden al vanaf 30 juni voorbereidende werken uitgevoerd met o.a. met de aanleg van een tijdelijke bushalte in de Liefkensstraat, ter hoogte van de Evergemsesteenweg. De planning voorziet ook een uitvoering tussen 11 augustus en 29 augustus 2025 (afhankelijk van het afronden van andere werven). Bedoeling is de halte tegen de start van het schooljaar klaar te hebben. Deze vinden plaats in de Liefkensstraat en de Industrieweg (parallelweg).

Wat verandert er?
Het fietspad wordt tijdelijk ingenomen - fietsers rijden in gemengd verkeer.
De Liefkensstraat wordt tijdelijk éénrichtingsverkeer vanaf de Evergemsesteenweg tot aan de Meerkoetlaan. Je rijdt de straat dus in via de Evergemsesteenweg. De Liefkenstraat uitrijden kan via de lokale omleiding doorheen de omliggende wijk.
Een aantal parkeerplaatsen zullen tijdelijk niet beschikbaar zijn.
De Industrieweg (parallelweg) kan je tijdelijk niet inrijden vanaf de R4 ter hoogte van de Schouwingsstraat, maar blijft wel bereikbaar via de aansluiting met de R4 ter hoogte van Transuniverse.
De toegang tot woningen blijft verzekerd.

Uit een Facebookpost van R4WO.
Tussen 3 of 11 augustus en 29 augustus (datum nog onder voorbehoud) wordt een tijdelijke bushalte ingericht in aan de Liefkensstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Evergemsesteenweg.
Het fietspad wordt er tijdelijk ingenomen - fietsers rijden in gemengd verkeer.
De Liefkensstraat wordt tijdelijk éénrichtingsverkeer vanaf de Evergemsesteenweg tot aan de Meerkoetlaan. Je rijdt de straat dus in via de Evergemsesteenweg. De Liefkenstraat uitrijden kan via de lokale omleiding doorheen de omliggende wijk.
Een aantal parkeerplaatsen zijn tijdelijk niet beschikbaar.
Plannetje van de werken aan de Liefkensstraat
Om dit infovak te sluiten, klik er buiten.

Tramlijn T2 zal vanaf 1 september 2025 onderbroken zijn tussen Gent Rabot en Evergem-Brielken (het normale eindstation van deze tramlijn). Als alternatief voor het openbaar vervoer komt er een nieuwe bushalte. De voorbereidende werken gebeuren voor het bouwverlof, de aanleg van de bushalte volgt nadien.

Vraag: Zal de bus ook door de Waterhoenlaan en de Karekietlaan rijden? En/of wordt de rijrichting in de Waterhoenlaan gewijzigd?

Vraag: Zal het wegdek van deze straten het busverkeer aankunnen? Zijn de bochter er ruim genoeg?

Vraag: Wat is de vooropgestelde einddatum van deze wijziging?

Hier een link naar een plan met de → aangepaste routes van 5a en 5b in het najaar van 2025 .
Opgelet: de frequentie van 5a verhoogt tijdens de spits van 5 naar 10 ritten per uur, in de daluren van 4 naar 8 ritten/uur maar de frequentie van 5b zou verlagen, pech voor de mensen en bedrijven in Meulesteede!

De bussen van lijn 5b zullen vanaf 1 september 2025 niet meer doorrijden van "de Zuid" naar Nieuw Gent. Reizigers moeten daar dan overstappen naar bus 5a die wel nog tot Nieuw Gent blijft rijden.

Vraag: Hoeveel bussen zullen er op piekmomenten door de Morekstraat, de Dracenastraat en de Frans van Ryhovelaan rijden, wanneer de verhoogde frequentie van de buslijnen in voege treden?
Zeer concreet: hoeveel bussen zullen er tussen 7u30 en 8u30 uur passeren in de Morekstraat ter hoogte van huisnummer 100 (zowel in de noordelijke als in de zuidelijke richting)? Wetende dat de straat daar slechts 6,5 meter breed is en er geen afgescheiden fietspaden zijn.

 

Buslijnen 9a en 9b

Vanaf maandag 1 september 2025 rijdt lijn 9a (Wondelgem - Kolegem - Sint-Pietersstation - Gentbrugge) niet meer naar Wondelgem-station, maar maakt een lus vanuit de Botestraat, rechtsaf naar de Westergemstraat, en daar nogmaals rechtsaf naar de eindhalte in de Roodborstjesstraat. Van daar vertrekt de bus dan naar de Willy Maststraat richting Botestraat om daar linksaf te slaan, terug richting Rooigem, Sint-Pieters Station.

Vraag: Kan het wegdek van de Roodborstjesstraat en de Willy Maststraat het verkeer van die bussen aan?

Lijn 9b (Wondelgem - Mariakerke - Sint-Pietersstation - Gentbrugge) blijft wel tot aan het Wondelgem-station rijden. Ze krijgt extra bediening tijdens de spits, zal 's avonds later rijden en zal ook rijden in het weekend (zoals lijn 9a nu).

Er zou ook een verhoogde frequentie komen, van zes naar acht keer per uur. Momenteel nog onduidelijk of dit over 9a of 9b of de combinatie van beide lijnen is.

Vraag: Wat is de vooropgestelde einddatum van deze wijzigingen?

Een link naar een plan met de → aangepaste lijnen 9a en 9b in Wondelgem vanaf augustus 2025.

 

Met de trein vanuit Evergem naar de Dampoort?

De Lijn en Joris Vandenbroucke suggereren als bijkomend alternatief om de trein (spoorlijn 58) te nemen vanuit Evergem naar de Dampoort (en omgekeerd).

De bussen zijn enkel voor de kortere ritten een alternatief. "Wie van Evergem komt raden we aan om de trein te nemen om vlot in Gent te raken."
Daarbij wordt de "City-Pass in Gent" getipt. Goedkoop is dat echter niet, maar je kan er dan ook in de Gentse regio op alle lijnen van De Lijn mee rijden.

Prijs voor een city-pass in Gent (2e klasse):
€ 58/maand of € 490/jaar voor wie jonger is dan 25 jaar
€ 71/maand of € 578/jaar vanaf 25 jaar.

Maar de inwoners van Evergemn zouden via het derdebetalerssysteem 25 % van het abonnement terug krijgen.
Zou dat dan ook gelden voor Gentse kinderen die naar school gaan in Evergem?

Uit:
website van de NMBS, op 3 juli 2025.
Om dit infovak te sluiten, klik er buiten.

Een link naar → meer info over de City-Pass Gent.

Op spoorlijn 58 (Gent-Eeklo) is er een op- en afstapplaats in Sleidinge en in Evergem. Op weekdagen rijdt de trein om het uur. Op zaterdag, zon- en feestdagen slechts om de twee uur. De trein doet er ongeveer 12 minuten over van Evergem tot de Dampoort.

Vraag: Zal de frequentie van die treinverbinding verhogen? Tijdens de piekuren? Dat zal waarschijnlijk niet kunnen omdat het hier gaat over slechts een "enkel"-spoor waardoor datzelfde spoor in beide richtingen veilig gebruikt moet kunnen worden! Misschien moeten er meer wagons gebruikt worden tijdens de spitsuren?
Misschien toch een verdubbeling van de frequentie op zaterdagen en/of zondagen?

En dan maar hopen dat het niet te warm wordt voor de trein, zoals op 2 juli 2025! Uit een bericht van de Facebookpagina van Evergem daarover:

"De extreme hitte zorgt voor problemen op het spoor. NMBS past haar dienstverlening aan. Tussen de stations van Eeklo en Gent-Dampoort rijden er vanaf 14 uur vervangbussen. De bussen doen alle stations aan. Je treinticket of -abonnement is geldig op de bus."

 

Veelgestelde vragen over de City Pass

Op de website van Evergem staan duidelijke antwoorden op veelgestelde vragen over de City Pass. Zo zal je bv niet van uit Sleidinge de trein kunnen nemen met de City Pass; dat kan slechts vanaf het station van Evergem.

 

Overleg tussen Evergem en Gent en De Lijn?

Vooral de verbindingen via het openbaar vervoer tussen Evergem (en de meer noordelijk gelegen gemeenten) en Gent gaan jaren lang erg te leiden hebben onder al deze ingrepen.

Evergem is al een tijd vragende partij om hierover overleg te hebben met de stad Gent en De Lijn. Het gemeentebestuur van Evergem vindt dat ze hierin te weinig gehoord worden. Daarom gaat Evergem zich formeel verzetten tegen de werken aan de Wiedauwkaai!

Uit een Facebookpost van Lucas Van Der Meersch (schepen van Mobiliteit in Evergem) van 4/8/25

Omdat de geplande wegenwerken aan de Wiedauwkaai ernstige gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van onze gemeente, heeft het gemeentebestuur van Evergem een kortgeding aangespannen tegen de Vlaamse overheid en betrokken partijen.
De zitting vond plaats op maandagochtend 4 augustus. Een uitspraak wordt verwacht tegen eind deze week of begin volgende week. [Omdat beide partijen nog extra bewijsstukken wilden aanvoeren is de uitspraak ondertussen uitgesteld tot de eerste week van september 2025]
Hoewel de werken al langer aangekondigd waren, werd de volledige impact - in het bijzonder de langdurige onderbreking van tramlijn 2 en het gebrek aan degelijke alternatieven - pas recent duidelijk. Ondanks herhaalde oproepen tot uitstel, blijven Stad Gent, AWV en De Lijn vasthouden aan de huidige planning.
Waarom deze stap?
Tramlijn 2 - essentieel voor pendelaars en scholieren - verdwijnt 3,5 jaar.
De R4-werken zorgen nu al voor veel hinder, die vanaf september nog toeneemt.
Meulestedebrug en Verapazbrug zijn nog steeds niet klaar(omleiding).
Extra bussen dreigen gewoon mee in de file te staan.
Evergem pleit voor uitstel tot tram 2 opnieuw in gebruik is, en stelde alternatieven voor, zoals een tijdelijke busbaan, maar financiële overwegingen krijgen blijkbaar voorrang op minder-hinderbeleid, bereikbaarheid en leefbaarheid.
We verwachten eind deze week of begin volgende week het vonnis.
We nemen deze stap niet licht, en de uitkomst is hoogst onzeker. Maar we voelen ons verplicht om alles te doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om de mobiliteit van onze inwoners, vooral pendelaars en jongeren, te beschermen.

Jef Schoenmaekers (woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (dat onder de bevoegdheid van Vlaams minister Annick De Ridder valt)) vertelde hierover op AVS op 4 augustus 2025, dat:

Het belangrijkste is, denk ik, dat er nieuwe busbaan komt stadinwaarts voor de doorstroming van het openbaar vervoer van De Lijn te verbeteren, zeker met het oog op de toekomstige stelplaats.

Vooral dat laatste is kras omdat er nog 2 rechtszaken lopen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen omtrent die stelplaats. Het is dus nog helemaal niet zeker dat die stelplaats daar gebouwd mag worden! En toch gebruikt men dat argument om het ontbreken van de juiste milieuvergunning voor de heraanleg van de Wiedauwkaai goed te praten! Uitspraak daarover ergens oktober 2025.

Artikel in De Gentenaar van 19 juli 2025, en een interview op AVS en een facebookpost van Lucas Van Der Meersch (mobiliteitsschepen van Evergem).
Facebook
EVERGEM VRAAGT UITSTEL WERKEN WIEDAUWKAAI
De gemeente Evergem maakt zich ernstige zorgen over de geplande werken aan de Wiedauwkaai, bovenop andere grote werven in en rond Gent. Men wil starten met deze werken tegelijk met volgende werken:
→ Tramlijn 2 is 3,5 jaar onderbroken;
→ Werken aan de R4 lopen volop;
→ Meulestedebrug is nog niet klaar;
→ Veer Langerbrugge valt komende jaren eens weg voor 7 maanden.
Als ook de Wiedauwkaai nog eens opengebroken wordt, wordt de mobiliteit in onze regio compleet onhoudbaar. Wij pleiten daarom voor uitstel tot 2029, wanneer de andere projecten achter de rug zijn.
→ Onze juridische analyse toont bovendien aan dat de omgevingsvergunning voor de werken aan de Wiedauwkaai vervallen is.
De voorgestelde alternatieven zijn ontoereikend om de impact van de werken op te vangen.

rubriek op avs


Om dit infovak te sluiten, klik er buiten.